نوسان طلا و ارز در پي تحويل سكه‌ها
آموزش دربازار سرمایه و برند
آموزش سرمایه گذاری و برندینگ

 روزنامه دنیای اقتصاد : با راه افتادن سامانه بانک مرکزی، شعب بانک‌های ملی دیروز تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده را آغاز کردند. با این حال تا قبل از ظهر دیروز سکه 20 هزار تومان گران شد و به 720 هزار تومان رسید.

 

اطمینان بازار از دریافت سکه موجب کاهش تدریجی قیمت شد و تا بعدازظهر این میزان ابتدا تا 708 و سپس تا 705 هزار تومان در ساعت 3 بعداز ظهر افت کرد. در همین حد هم البته نسبت به نرخ غروب سه‌شنبه حداقل 4 هزار تومان بالاتر رفته بود.
گرفتن شماره برای ماندن در انتظار، تطبیق شماره ملی و فیش پرداختی اولیه، پرداخت 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده در فیش‌های بعدی و در نهایت دریافت سکه مراحلی است که باید برای دريافت سکه‌های پیش‌فروش شده گذراند.

اینها البته در صورتی طی می شود که نام متقاضی در بین لیست ارسالی برای تحویل در روز مورد نظر موجود باشد. دیروز تحویل سکه در شعب بانک ملی رویت شد و بازار با واکنشی متناسب شاهد افت قیمت سکه بود. به گفته برخی صرافان و سکه فروشان، تقاضا برای سکه کم بود؛ اما قیمت آن در ساعات اولیه روز به دلیل افزایش قیمت دلار آمریکا در بازار و برخی تحرکات سفته بازانه با افزایش قیمت مواجه شد. اما مجددا به مرور در مسیر کاهشی قرار گرفت. از منظر کارشناسان، نبود تقاضا برای سکه در روز گذشته شرایطی طبیعی است که ورود سکه در دست اشخاص انتظار برای افت بیشتر قیمت را در پی دارد و همگان در معامله سکه تامل بیشتری به خرج می‌دهند.

در عین حال، نشانه‌ای از ورود سکه‌های تحویلی به بازار وجود ندارد و گزارشی در این زمینه به دست نیامده است. این مساله نیز نشان می‌دهد که اولا به دلیل اینکه در روزهای اول مردم استقبال چندانی از پیش‌خرید سکه نکردند، قاعدتا میزان ورود سکه‌ها در روزهای اول قابل توجه نبوده و باید اندکی تامل کرد. اما با افزایش قیمت دلار آمریکا در بازار تا 1850 تومان قبل از ظهر و نرخ اونس 1648 دلاری، ارزش واقعی سکه با احتساب مالیات و سایر کارمزدها بالاتر از 750 هزار تومان بود. از این رو سکه فروشان سکه‌های با قیمت بالاتر خریداری شده را زیر قیمت بازار نمی‌فروشند و البته حرفه‌ای‌های بازار نیز تا تعدیل قیمت و تناسب آن با ارزش واقعی از فروش سکه پرهیز دارند. از این رو این رفتار در مواجهه با قیمت تعیین شده در بازار بانک کارگشایی، عرضه و تقاضایی را رقم می‌زند تا قیمت نسبی از این تقابل حاصل آید.

 در بازار دیروز نوسان قیمت‌ها با ارقام حداقل 5 هزار تومانی تقریبا هر 15 دقیقه یکبار، نرخ جدیدی برای سکه رقم زد که نشان می‌دهد بازار ثبات جهت‌داری حتی با تحویل شدن سکه‌ها به مردم که موعد آن طی 2 ماه گذشته از جمله مهم‌ترین عوامل کنترلی بر بازار بوده،به خود ندیده است. این روند به گفته برخی در روزهای آینده شرایط مشخص‌تری به خود می‌گیرد و حفظ رویه تحویل به موقع سکه‌ها بالاخره قاعده ای برای بازار فراهم می‌آورد. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز تحلیل شد پایین ماندن قیمت سکه از سطح قیمت‌های جهانی زمینه خروج آن را به انحاي مختلف از کشور چه به صورت سکه و چه به صورت طلای ذوب شده و مفتول‌های صادراتی بدون ارزش افزوده موجب می‌شود. از سوی دیگر، فاصله قیمت سکه بانکی با سکه بازار هم تمایل برای سفته بازی از این سطح را دامن می‌زند.

هم اکنون قیمت سکه‌های به دست مردم رسیده با احتساب 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده،573 هزار و 300 تومان است.قیمت خرید سکه در بازار در محدوده 700 هزار تومان است. این فاصله 127 هزار تومانی برای کسی که بیش از نیم میلیون تومان را 4 ماه سرمایه‌گذاری کرده و بیش از 25 درصد سود برده را اگرچه هنوز قانع نکرده اما رقم مناسبی برای بهره بردن از فضای بازار است. با این حال افراد ظاهرا در انتظار سودهای بیشتری نشسته‌اند. لذا رسیدن به یک قیمت تعادلی در شرایط فعلی تنها گزینه است. با این وجود نگرانی از تزریق منابع طلایی کشور به سطح بازار، خود جای نگرانی دارد که باید برای آن چاره ای دیگر اندیشید. در بازار ارز قیمت دلار آمریکا هم دیروز مسیر جالبی داشت.

دلار تا قبل از ظهربا یک افزایش ناگهانی 50 تومان گران شد و تا 1850 تومان بالا رفت. در ادامه قیمت آن به مرور تا 1825 تومان تا ساعت 3 بعد از ظهر به وقت تهران افت کرد. با این وجود دلار نسبت به نرخ غروب سه‌شنبه 25 تومان گران‌تر شده است. دلیل این شرایط به درستی در بازار اعلام نشد؛ اما همچنان‌که قیمت سکه پس از افزایش ابتدایی بازار دوباره در مسیر کاهشی قرار گرفت، می‌توان روند متغیر قیمت دلار را نیز تا حدودی توجیه کرد. البته مسیر الاکلنگی نقدینگی بین سکه و دلار را که سابقه تاریخی در بازار داخلی به ویژه در3 سال اخیر داشته است، نباید هیچ‌گاه از یاد برد. افت تقاضا در بازار سکه قطعا نقدینگی را به سمت دلار می‌برد و بالعکس. این شرایط البته مورد تازه‌ای نیست و در گذر از کوی دلالان و فعالان بازار می‌توان به زمزمه‌هایی از این دست گوش داد. نقد شوندگی آسان دلار و سکه ظاهرا برای کسانی که نمی‌خواهند دارایی خود را در پیچ و خم‌هاي ديگر معطل کنند، گزینه سومی باقی نگذاشته است.
قیمت طلا در بازار‌های جهانی
 
قیمت طلا در بازار‌های جهانی دیروز بعد از ظهر تا 1642 دلار کاهش یافت و عملا تا آن زمان 13 دلار کاهش داشت. یورو در بازارهای بین‌المللی ارز به دلیل نگرانی ‌های تازه در مورد بحران یورو تحت فشار قرار گرفت و با اینکه روزهای گذشته در مقابل دلار به جایگاه بهتری دست یافته بود، دیروز در مسیر کاهشی طلا را نیز با خود ارزان‌تر کرد و قیمت آن را کاهش داد.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط میلیاردر جوان( برند)

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 234
بازدید دیروز : 171
بازدید هفته : 802
بازدید ماه : 802
بازدید کل : 6217
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1





Powered by WebGozar

نرخ طلا و ارزتغییر
انس جهانی به دلار
مثقال طلا در بازار
گرم طلای 18 در بازار
سکه بهار آزادی
سکه امامی
سکه نیم
سکه ربع
سکه گرمی
دلار آزاد
یورو آزاد
پوند آزاد
درهم امارات آزاد
دلار کانادا آزاد
یوان چین آزاد
لیره ترکیه آزاد
ین ژاپن آزاد
دلار استرالیا آزاد
فرانک سوئیس آزاد
نرخ طلا و ارزتغییر
انس جهانی به دلار
مثقال طلا در بازار
گرم طلای 18 در بازار
سکه بهار آزادی
سکه امامی
سکه نیم
سکه ربع
سکه گرمی
دلار آزاد
یورو آزاد
پوند آزاد
درهم امارات آزاد
دلار کانادا آزاد
یوان چین آزاد
لیره ترکیه آزاد
ین ژاپن آزاد
دلار استرالیا آزاد
فرانک سوئیس آزاد